Tuesday, January 17, 2006

Möbeljätten

IKEA är ett företag i tiden. Jag gillar företag i tiden. Man kan nämligen handla av dem från cyberspace. Härom veckan handlade jag av IKEA från cyberspace. Jättehäftigt. Jag beställde en stor möbel och fick välja kontant betalning vid leverans som betalningsalternativ. Någon kanske tycker kontokort kan vara ett bra sätt att betala med när man cyberhandlar, men det kan man inte på IKEA. De gillar nog inte kontokort och sånt. Nåväl. Kontant betalning it is. Det är ju kul att få hålla i sedlar också. Eftersom jag är rik och har 7000 kr liggande hemma (vilket råkade vara beloppet på min order) så innebar det här föga problem för mig. Tror många idag har stora summor kontant hemma faktiskt.

På fredagen veckan efter beställningen ringer en kvinna från IKEA och meddelar att de kommer på måndag. Mellan 10-15. Och just det ja, den lilla detaljen: Jag kan inte betala kontant. Jag måste ordna en postväxel. Skönt tänker jag, då får jag lite frisk luft eftersom jag måste ta mig till ett bankkontor. Det var ju ändå dumt av mig att beställa via nätet och bara sitta inne och häcka.

Tänker inte mer på det förrän på lördagen. Just det ja! Jag ska fixa en postväxel till på måndag kl 10. Loggar in i cyberspace och besöker min banks hemsida. Letar bankkontor. Jag är ju en av de som är förunnade att ha en bank med kontor. Jag betalar högre ränta än hos banker utan kontor. Men jag får ju kontor. Och det är bra. Nu ska jag äntligen utnyttja ett sånt. Ojdå. Det finns inga öppna kontor en lördag i Sveriges hufvudstad. Skönt för dem, de måste ju få vara lediga också. Tur att jag iaf kan gå på bankkontor efter jobbet som slutar kl 18:00. Nähä gick inte det heller? Nåja, skönt för dem, som får vara lediga. Jag betalar lite extra ränta, så de får nåt att roa sig för när de är lediga också. Kvalitetstid.

Ringer IKEA. Det är kul att ringa IKEA, för man får aktivera sig en hel del innan man får prata med någon. Tippar att det tar ca 5 minuter med knapptryckningar och väntetider i långa förklaringar i luren. Skönt att slippa stressa.

Väntan. Tryck. Väntan. Tryck. Väntan. Tryck.

Till slut svarar en telefonist. Jag förklarar att jag ska få en leverans, inte kan få tag på postväxel till kl 10 osv.

"Jag kopplar dig till distributionen", säger hon och jag hör ett klick.

En telefonsvarare tar över och berättar att jag ringt nånstans där de har öppet mellan 9-18 vardagar. Härligt. Då får jag ju chansen att trycka på knappar igen.

Samma procedur. "Hej" Säger den nya tjejen i telefonen efter de fem minuternas knappande och lyssnande. Jag inleder med att berätta att jag just blev bortkopplad till en telefonsvarare och förklarar tålmodigt mitt dilemma. Hon frågar efter ordernummer. Jag har inget. Någon kanske tycker att ordernummber borde ingå i det bekräftelsemeddelande man får i ett elbrev när man beställt hos IKEA. Det tycker inte de. Hon frågar efter postnummer. Sedan kommer det lustiga.

"Jag kopplar dig till distributionen", säger hon snabbt och jag hör ett klick. Innan jag hunnit protestera. Samma telefonsvarere. Wow. Jag blir varm och lycklig inombords, ty nu ska jag få knappa och vänta igen.

Den här gången förklarar jag å det tydligaste att jag inte vill bli kopplad till distributionen. Och tro det eller ej, det funkar. Dock går det självklart inte att komma till rätta med problematiken postväxel, lördag, betalning, leverans.

Resten är historia.

Kontentan? Tja, det är KUL att handla från IKEA. Särskilt via internet. Inte för att det blir enklare kanske, men det blir definitivt ROLIGARE. Jag rekommenderar varmt alla att handla på detta moderna sätt från vårt folkhemsvaruhus.

3 comments:

Fabbe said...

Kärlek, kunde inte sagt det bättre själv. Tack för dagens varma känsla

AA said...

Korrekt. Sängen anlände efter lunch och bankväxeln hann ordnas på morgonkvisten. Kl 10 på banken strax innan de öppnar finns där betydligt fler folk på kö än man kan tro.

Fredo said...

Underbart skrivet. Alla dessa telefonkrusiduller med kopplingar till telefonsvarare och folk med noll koll. Det verkar bli allt vanligare med sånt. Och företagen verkar tro att de kan gömma sig bakom tekniken.